Ő az arca a televízió legnépszerűbb műsorának. A hajának önmagában több rajongója van, mint a legtöbb színésznek. De amint a Trónok harca az utolsó előtti évadához ér, Kit egy dilemmába ütközik: ahhoz, hogy karrierjének új fázisába lépjen, hátra kellene hagynia Jon Snow-t?

“Minden nap újra jóvá kell hagynom. Nem viccelek” – mondja – “Mindig megkérdezik, hogy boldog vagyok-e a kinézetével. Én mindig csak annyit felelek, hogy egy kib/szott hajas baba vagyok, mégis mit akarsz, mit mondjak?”

Hogy tisztességesek legyünk a terméktervezőkhöz, a bozont műanyagba foglalása Kit Harington sok millió rajongójának megszállottságává vált, melyre közel olyan figyelmet szentelnek, mintha legalább a Louvre-ban lenne számára egy fenntartott hely. Hamarosan pedig már nem lesz többé modeljük hozzá: Kit ugyanis már visszaszámlálja a napokat a régóta tervezgetett hajvágásig és borotválozásig.

Ez az idő pedig hamarosan elérkezik: már csak egy forgatási napja van hátra a Trónok harca 7. évadából, mely az Észak-Írországi Belfastban zajlik. Ám egyelőre a a pop kultúra népszerű sorozatának bozontos arca velem ül szemben a New York’s East Village étteremben. Egy frissen elszívott cigaretta illata vette őt körül, miközben álcáját viselte: vastag keretes szemüveget és baseball sapkát, mely eléggé gyenge munkát végzett rendetlen tincseinek felfogásában.

A haj 2018-ban el fog tűnni a műsorral együtt, mely népszerűvé tette Kit Haringtont. De ami tovább fog élni, az a túlméretezett, meggyötört szelleme a fagyos hősnek, Jon Snow-nak, akit egy évtized nagyobb részében alakított. A borongós fattyú herceg, aki minden hozzá közel álló személyt elveszített; akit halálra késeltek az 5. évadban, de feltámasztottak a 6-ban; és aki szembe fog szállni a valószínűleg minden élőlényt elpusztítani vágyó veszedelemmel a 7. évadban.

Kit Harington megérti, hogy a kedveltsége tömeggyártott és hatásvadász lesz, ameddig a szerepnek elég esélye lesz a pénz termelésére. De az idő egyre fogy.

“Anélkül, hogy elmondanám, eljutok-e az utolsó évadba, ebben az évben megpróbáltunk búcsút mondani a műsornak.” – ami egyben a Jon Snow felé irányuló búcsút is magába takarja.

Nem, mintha bármennyi sebezhetőséget is felfedne. Beszélgetésünk nagy részében barátságos, laza mozgású. Magabiztos viselkedése csak egyszer tört meg, amikor vonakodva bár, de beleegyezett abba, hogy megmutassa nekem azt a száz meg száz képet, melyet a díszletek között készített elválási emlékként. A bőrből készült kamera táskájáért nyúlt, de nem találta azt. Szemei tágra nyíltak, lehajolt az asztal alá, majd körbefordulva megnézte a mögöttünk lévő székeknél is. A félelme nem csak az emlékek elveszítéséből fakad: ugyanis ha valaki kiszivárogtatja őket, akkor a képek eljutnának az internetre is, és pusztító spoilereket fednének fel. Majd megtalálta a kamerát a fal melletti széken.

“Ó, hála az égnek.” – mondta meg megkönnyebbülten.

“A Trónok harca eléggé lefoglalta a húszas éveimet, de most már 30 vagyok. Talán újból feltalálhatnám magamat, hogy eltávolodhassak a képtől, mely a Trónok harca szinonímája. De talán ez volt az a szerep, amelyet elrendelt nekem a végzet, és ennyi volt.”

A Trónok harca premierjét állítólag 5 és 10 millió dollár közötti értékbe került elkészíteni, 60 milliós költségvetésével az első évad pedig a televíziós történelem legköltségesebb évadjai közé tartozik. Azonban az HBO befektetései mégsem fizetődtek ki azonnal. Az első részt csak 2.2 millió néző követte figyelemmel.

A szóbeszéd és az erős visszajelzések segítették ezen szám növekedését. Az 5. évad végén 2015-ben már 8 millió néző követte végig élőben Jon Snow halálát. Mire visszatért az életbe a 6. évadban, az HBO új streaming szolgáltatásaival már átlagosan 25.1 millió fő nézte az évad minden epizódját. A hosszú út során a Trónok harca több tiszteletre méltó rekordot is megdöntött, hiszen az Emmy fikcionális sorozatok kategóriájában eddig összesen 110 jelöléssel 28 győzedelemmel büszkélkedhet. Emellett pedig a legtöbbet torrentezett műsor is a világon, hiszen a 2015-ös évad finálét körülbelül 14.4 illegális letöltés követte.

A műsor megvalósítói, David Benioff és D. B. Weiss tudták, hogy a műsor leghíresebb színészének, Sean Beannek a sorozatbeli karaktere meg fog halni az első évad végéig, ami azt jelentette, hogy Jon Snow – egy hősi ellenpont a Trónok harca őrült zsarnoksága mellett – kerülne a középpontba. Tudták, hogy aki őt formálná meg, egy olyan személyt kéne megtestesítenie, aki egyszerre lehet borongós, de mégis imádott.

“Snow kihívást fog jelenteni” – mondta George R. R. Martin – “A könyvekben a Jon Snow-val kapcsolatos történések a belső érzései által zajlanak. Én el tudom mondani, hogy ő mit gondol, de ugyanezt a TV nem tudja megtenni. A színésznek át kell adnia a karakter mélységét, finomságait és konfliktusait.”

Amikor Kit Harington 2009-ben megjelent a sorozatra való meghallgatásokon, még sosem szerepelt kamerák előtt. Addig csak egy szakmai tapasztalattal rendelkezett, amikor is 21 évesen 2008-ban a War Horse-ban szerepelt.

A siker könnyen érkezett meg Harington számára, a küzdelem nem szerepelt a szótárában. Ekkortájt végzett a Royal Central School of Speech and Drama iskolában. A meghallgatáson monoklival a szemén vett részt – melyet egy McDonaldsbeli késő esti verekedéskor szerzett, amikor is megvédett egy lányt, akivel akkor együtt volt – két további visszahívás után pedig felajánlották neki a szerepet. Ő pedig azonnal el is fogadta.

“Kib/szottul szerencsés voltam” – mondta Kit.

Benioff és Weiss számára nem számított annyira gyakorlat, mint a jelenlét.

“Megvolt a kinézete” – nyilatkozta Benioff emailen keresztül – “a borongás intenzitása, a fizikai állapot, illetve az érzet, hogy nem bántak vele tisztességesen, vagy sosem érezte elég jónak magát a többi emberhez képest, melyet az alacsony emberekkel szoktunk összefüggésbe hozni.” (Hiszen Kit csak 173 cm magas.)

A színésztársulat tagjai egyre közelebb viszonyba kerültek egymással, olyan barátságokat kialakítva, mely időnként testvéri kapcsolatra hasonlít. Kit már többször is megtréfálta Benioffot és Weisst: elrabolta a telefonjukat, és üzeneteket küldött róla színésztársának és barátjának, Alfie Allennek (Theon Greyjoy), melyben olyan szövegeket írt neki, mint undorító, kellemetlen és vicces.

A műsor megalkotói természetesen visszaadták a tréfát, ugyanis egyszer egy hamis forgatókönyvet küldtek neki, melyben Jon Snow arcát eltorzítja a tűz, amit ezzel magyaráztak:

“Az HBO aggódott, hogy az alultáplált, kívülállő hős szerep túlságosan is a Harry Potterre hasonlítana” – a levelezésünk során a színészükre mondott minden dicséretért cserébe egyenlő arányú sértés is járt – “Valódi akaraterő kell ahhoz, hogy Kit Haringtonként az ember ne váljon egy igazi seggfejjé. Az utóbbi 8 évben pedig egy lépést se tett meg ebbe az irányba.”

Kit Harington színésztársai is gyakran küldenek sértéseket neki.

Emilia Clarke (Daenerys Targaryen): “Van valami felemelő érzés a hihetetlen hajának és kinézetének a piszkálásában. A haja minden fölött átveszi az irányítást. Az én nevetséges kézműves parókám közelébe sem érhet az ő kontyának.”

Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister): “Amikor Kit Harington a szobában van, azonnal megváltozik a női vágy szintje, amit minden férfi idegesítőnek és tiszteletlennek tart.”

Liam Cunningham (Ser Davos): “A hajának saját trailere van.”

A tüskék a műsor forgatókönyvében is megjelennek. Miután látta Jon Snow meztelen holttestét, Tormund így szólt:

“Mégis miféle istennek van ilyen kicsi farka?”

Benioff és Weiss el is magyarázták ennek a jelentőségét:

“Kell valamiféle hátrányának is lennie abban, ha te vagy Kit Harington, igaz? Csak így igazságos. Jóképű, tehetséges, okos, és annyira tisztességes ember, hogy lehetetlen nem kedvelni őt. Ez dühítő. Az egyetlen dolog, amit tehettünk ellene, hogy kicsi farokkal láttuk el.”

Hogy erre mi volt Kit reakciója? A következő:

“Mindannyian semmirekellők.”

A Trónok harca hatalmas sikerének egyik mércéje az a rengeteg dolog, amit inspirált: “A Trónok harca hogyan magyarázza el a brazil politikát.” “A Trónok harca hogyan írja le a világunkat.” “A Trónok harca a metaforája a fertőző betegségek terjedésének?” “Trónok harca: egy metafora Amerika számára.”

Martin örömmel veszi tudomásul, hogy a könyvét és az abból készült sorozatot előszeretettel használják hasonlatok megfogalmazására a globális felmelegedéstől Trumpig.

“Szerintem jelenleg Joffrey a király Amerikában.” – mondta Martin, a szadista, hatalom őrült kölyökre utalva – “És éppen olyan irracionális, ingerlékeny emberré lett, mint amilyen ő volt 13 évesen a könyvekben.”

Saját részéről Kit Harington nem szívesen mérlegelné az amerikai politikát.

“A szakértőkben hiszek” – mondta. Idegesítőnek vélte, amikor: “Sean Penn beleavatkozott a Falklandnél. Úgy voltam vele, hogy ehhez semmi közöd nincs. Kopj le!” – ennek ellenére mégsem tudott leállni – “Mr. Donald Trump. Nem hívnám őt Elnöknek, csupán Miszternek. Szerintem az országotok élén álló ember egy szélhámos.”

Amint a Trónok harca elér a 7. évadához, a politikai rezonanciája talán még erőssebbé fog nőni: egy gazdag, hivalkodó család ül a Trónon. A menekültek a Falon túlra vándoroltak. Külföldről sárkány méretű csirkék térnek haza a kakasülőre. A korábbi rabszolgák az elit ellen lázadnak. Harington tiszta szívű, újjászületett hőse felemelkedik.

“A Trónok harca túl sok mindennel hozható párhuzamba, de ha van ezek között egy igazság, akkor szerintem az az, hogy azoknak nem kéne birtokolnia a hatalmat, akik igazán vágynak rá. Talán pont Jon Snow az, akinek birtokolnia kéne, hiszen ő egyáltalán nem vágyik rá.” – magyarázta el Kit.

Ahogy Jon Snow hatalma nőtt a műsorban, úgy ennek a karakternek a Harington jövőjére vetett árnyéka is hasonlóan megnőtt.

“Ha megpróbálnék a Trónok harcával versenybeszállni, akkor egy Marvel filmben, a következő Amazon sikerműsorban, vagy egy újabb HBO-s sorozatban kéne szerepelnem. Ennyi erővel fel is készülhetnék egy pokoli zuhanásra.”

A precedens nem igazán jó útmutató. Régebben a TV sztároknak Hollywoodi kasszasikerekre volt szükségük ahhoz, hogy a sikerük sokáig kitartson. Néhányan látványos eredményeket értek el, mások viszont nem annyira. A színészek élete régóta szeszélyes, tele sikerekkel, box-office bombákkal, lemondásokkal és visszatérésekkel. Manapság a tektonikus eltolódásokat is figyelembe kell venni a streaming terén a globális közönség felé, amelyek felrázták a hírnév alapjait.

Tanmese képpen Haringtonnak nem kell messzebbre tekintenie a saját IMDb oldalánál: a Trónok harca évadainak forgatása mellett olyan filmekben játszott, amelyekkel kiélhette akcióhősi hírnevét, viszont nem sikerült velük kifényesítenie a karrierjét. Ilyen filmek például a 2012-es horror film, a Silent Hill: Revelation, a 2014-es kardos-szandálos epikus Pompeii, 2015 felejthető kém thrillere, az MI-5 (Spooks: The Greater Good), illetve az általános fantasy film, a Hetedik Fiú. Csupán a jól értékelt I. Világháborús romanikus filmben, a Testament of Youth-ban, Alicia Vikander oldalán okozott Kit Harington meglepetést.

“Oly nagy érzékiességet visz a szerepeibe” – nyilatkozta Alicia Vikander – “Na és a szemei!… Tudtad, hogy verseket is ír?”

A nem filmes projektjei megengedték neki, hogy másik színészi izmait mozgathassa meg. Ilyen például az HBO 2015-ös 7 Days in Hell című áldokumentumfilmje, amiben Harington bebizonyította, a következőt:

“Egy egyenes ember természetes időzítésével rendelkezik, akár Hugh Grant” – írta le teljesítményét Benioff és Weiss – “anélkül, hogy egy barom lenne, Hugh Grant módján.

A tavalyi évben Kit visszatért a londoni színpadra, Christopher Marlowe Doctor Faustusának korabeli változatában. Ám Harington szakállát vakargatva elismeri, hogy vannak némi megbánásai ezt illetően:

“Néhány éve azt kellett volna mondanom, hogy olyan történetekben szeretnék szerepelni, amelyek nem olyan nagy kasszasikerek, hanem inkább érdekesek.”

A következő filmjéhez Kit a hírnevét helyezi szolgálatba a kanadai Xavier Dolan filmjében, hogy megformálhassa a The Death and Life of John F. Donovan címszreplőjét, Jessica Chastain és Natalie Portman mellett. Harington úgy írja le a karakterét, mint egy híres televíziós színész, aki egy szívtiprót alakít.

Donovanről, aki egyébként meleg, a Jessica Chastain által alakított karakter készít egy cikket, melyben a színésznek egy 11 éves fiúval folytatott levelezését teszi közzé, amely miatt a sajtó hibásan pedofilnak állítja be őt a világ előtt. Az biztos, hogy ez nem egy kardforgatós film lesz.

Egy ilyen fajta kockázatot jelentő – ellentmondásos témáról szóló – filmmel Kit Harington a jó szerencséjét próbálgatja. Emellet az Infiniti szóvivője, hamarosan pedig a Dolce & Gabbana The One férfi illatának lesz az arca.

“Jelen pillanatban nem nehezedik túl sok nyomás a vállamra.”

De általában a szerencsés időszakoknak is vége van valamikor. Mivel Hollywood mostanában eléggé kiszámíthatatlan, így Kit bölcsen teszi, hogy kihasználja sikerét a hasonló szenvedélyes projektekben. Ő is hamar megtette az első lépést, ugyanis ő és főiskolai barátja, Dan West, Ronan Bennettel veterán forgatókönyvíróval társultak a Gunpowderhez, mely egy 3 részes mini-sorozat lesz az 1605-ben füstbe ment Puskaporos tervről, mely egy katolikus összeesküvés a Parlament és a király felrobbantása végett. A sorozat megjelenési dátumát még nem jelentették be, Kit Harington a forgatásokat a Trónok harca 7. évadának végeztével kezdte.

Amellett, hogy ügyvezető producerként munkálkodik a műsoron, Harington a terv kieszelőjét egyben felmenőjét,Robert Catesby-t is megformálja. De a projekt megvalósítása nem igazán a vérvonala miatt történik meg, hanem a kihívás lehetősége miatt.

“Nem igazán vannak személyes érzéseim ez iránt az ember iránt. Nem állíthatom, hogy a családom miatt vágok bele ebbe, hiszen az nevetséges lenne.

Ez a sorozat egy olyan csoportról szól, aminek a jogfosztott tagjait kivetették a társadalomból, majd szélsőséges terrorista cselekményekhez fordulnak. Ez egy történet a terroristák szemszögéből elmesélve, hogy bemutassuk, hogyan jutnak el az emberek ilyesféle tettek végrehajtásához, illetve miféle őrület vezérli őket ebben.”

Bármi is vár ezek után Kit Haringtonra, egy dolog biztos: nem üldözi a díjakat.

“Nem igazán az a célom, hogy bekerüljek a következő Oscar díjas filmbe. Az nem az én utam. Talán következő filmem egy vígjáték lesz.”

Vagy talán egy ideig nem fog csinálni semmit.

“Élvezni fogom, ha az őrület lenyugszik egy kicsit. Szeretnék pár év viszonylagos bizonytalanságot.”

Azt nehéz lenne megmondani, hogy az elvárásait edzi, fedezi feltett tétjeit, vagy a szívéből beszél – esetleg mindhárom.

Miután londoni lakását évekig Dan West író társával osztotta meg, elérkezett az idő mindkettejüknek a változásra. Egy olyan dolgon mennek keresztül, amit Kit szemtelenül csak “tudatos szétkapcsolásként” nevez.

“A barátnőjével akar összeköltözni, én pedig a sajátommal fogok élni.”

Ez a barátnő pedig nem más, mint Rose Leslie, aki a Trónok harcában Ygritte-et alakította, a tüzes hajú vadat, aki Jon Snow szüzességét emlékezetes módon vette el egy barlangban a 3. évad során. Ekkor vált annyira népszerűvé mondata, a “Nem tudsz te semmit, Havas Jon” (You know nothing, Jon Snow), mely többször is elhangzott a sorozatban, de ez volt az, amely népszerű mémmé változott, és új listákat hozott létre. Még egy könyv megihletőjévé is vált, melynek az lett a címe, hogy “Átfogó gyűjtemény a dolgokról, amiket Jon Snow tud. (Az oldalai pedig üresek.)

A szex jelenetet, mely mindkét színész számára az első volt, Belfastban forgatták 2012-ben. Hogy ez volt-e a pár első randija, arról a színész nem mond semmit. A magánéletét annyira védelmezi, hogy még azt sem erősíti meg, pontosan mennyi ideje alkotnak egy párt. Udvariasan vágta el a beszélgetést Rose-ról.

“Mivel ez ugyanannyira az ő kapcsolata is, mint az enyém, így nem beszélhetek mindkettőnk helyében. Viszont nagyon-nagyon boldogok vagyunk együtt. Így csak ennyit mondok erről.”

A telefonja megzavarja őt. Az asztalon fekszik, képernyővel lefele, közel a remegő jobb kezéhez. A beszélgetésünk rezgésekkel, üzenetekkel és hívásokkal teletűzdelt, melyek figyelmet követelnek, Harington pedig végül feladja. Majd bocsánatkérően a zavarásért elmagyarázza:

Most, hogy ő és Rose Leslie összeköltöznek, utazásának egyik része, hogy kiderítse, New York lesz-e az otthonuk. Egy ingatlanügynökkel egyeztetett, hogy megnézhessen egy manhattani lakást a délután. Majd megfogadta, hogy nem fog többet hozzányúlni a telefonjához, de továbbra is ránézeget káromkodva, hogy ezt a hívást fel kéne vennie, erre az üzenetre válaszolnia kéne. Végül egy utolsó hívás után magára dobja fekete gyapjú kabátját, beállítja baseball sapkáját, majd kilöki az ajtót New York hűvös levegőjére.

Mielőtt felhívtam őt ennek a cikknek nyomdába kerülése előtt nem sokkal, ő éppen Angliában tartózkodott a Gunpowder forgatásán. Megkérdeztem tőle, hogy áll a házvadászat, amire csak annyit felelt, hogy nem húzta meg a ravaszt a New York-i apartman felé.

“Én vagyok a legmakacsabb ember. Most éppen egy angliai vidéki ház után kutatok, de következő héten lehet, hogy Floridában fogok nézelődni. Sose vedd komolyan a szavamat azt illetően, hogy mi a fenét csinálok!”